Skip to main content
BooksSpiegeloog 406: The UnknownTabula Rasa

Tabula Rasa: Victor

By September 7, 2020September 8th, 2020No Comments

Victor kan niet wachten tot hij gaat studeren, zijn eigen geld heeft en op zijn eigen benen kan staan. Zijn vader heeft hij nooit gekend en zijn drank liefhebbende moeder is omgekomen in een verkeersongeluk waarbij zij onder invloed was. Hierdoor heeft hij de laatste twee jaar van de middelbare school bij zijn emotioneel instabiele oom en zijn vrouw moeten intrekken. Daarbij gaat hij gebukt onder zijn bazige middelbare school vriendin Eva. Hij telt de jaren tot vrijheid af. Wat hij gaat studeren maakt hem niet zoveel uit, als hij maar geld van DUO kan lenen. Hij kiest voor psychologie, omdat dat hem nog wel aardig lijkt.

 Op Utrecht Centraal komt hij Twan tegen, als hij onderweg naar Amsterdam, waar hij zijn vriendin gaat helpen verhuizen, voor een vertraagde trein komt te staan. In de trein terug naar Nijmegen, die hij gelijk pakt als hij op Amsterdam Centraal is aangekomen, want hij denkt dat Eva wel boos zal zijn als hij uren te laat komt aankwakken, maakt hij het via WhatsApp uit met haar, iets wat hij eigenlijk al veel eerder had moeten doen. Hij zet een punt achter zijn leven in Nijmegen en verdwijnt via Twan in de krochten van het Amsterdamse nachtleven.

Twan verdient zijn brood met plaatjes draaien op dancefeesten en in zijn woonkamer die hij deelt met zijn huisgenoot Anne, een voor Victor perfecte vrouw die al snel zijn vriendin wordt, is er na elk feest een afterparty. In Amsterdam neemt Victor zijn eerste drugs, XTC, maar daar komen cocaïne, ketamine en GHB al vrij snel bij. De dingen die hij langs ziet komen en meemaakt gaan van kwaad tot erger. Elke keer als Victor zijn eigen grens voorbij lijkt te zijn gegaan, lost hij het op met een nieuwe lading drugs. Het hele boek door zit je te wachten tot het echt goed mis gaat, maar Victor weet van geen ophouden. 

Het boek heeft dan ook geen echt einde, geen clou. David Steenmeijer, een pas afgestudeerde 23-jarige psychologiestudent, beschrijft een decor waar hij zelf kind aan huis is, maar die volgens hem maar weinig in de literatuur beschreven wordt, terwijl het wel een groot onderdeel van veel studentenlevens vormt. Dit levert een gedetailleerde beschrijving van de dancescene op. Zelf heeft hij vooral positieve ervaringen met de scene, maar veel gebeurtenissen in het boek zijn wel gebaseerd op dingen die hij zelf voorbij heeft zien komen. Hij schrijft over de negatieve kanten van het nachtleven omdat die volgens hem interessanter zijn om over te schrijven en omdat dj’s, clubeigenaren en programmeurs zeer begrijpelijk alleen de positieve kanten van hun scene laten zien, waardoor het moeilijk is om een open en oprecht gesprek te voeren over de nare kanten van de dancescene (Kelderman, 2020). Het lezen van dit boek doet voelen alsof je zelf in de sensatie van het uitgaansleven verkeert, wat voor mij een prettige bijkomstigheid was toen ik het las tijdens de coronacrisis, maar laat je ook de donkere kanten van het nachtleven zien. 

Available at your local book store or online, starting from €9,99.

Bronnen

– Kelderman, L. (2020). David Steenmeijers debuutroman laat de donkere kanten van het nachtleven zien. Het Parool. Opgehaald op 6 mei 2020 van https://www.parool.nl/kunst-media/david-steenmeijers-debuutroman-laat-de-donkere-kant-van-het-nachtleven-zien~b82b47a4/

Victor kan niet wachten tot hij gaat studeren, zijn eigen geld heeft en op zijn eigen benen kan staan. Zijn vader heeft hij nooit gekend en zijn drank liefhebbende moeder is omgekomen in een verkeersongeluk waarbij zij onder invloed was. Hierdoor heeft hij de laatste twee jaar van de middelbare school bij zijn emotioneel instabiele oom en zijn vrouw moeten intrekken. Daarbij gaat hij gebukt onder zijn bazige middelbare school vriendin Eva. Hij telt de jaren tot vrijheid af. Wat hij gaat studeren maakt hem niet zoveel uit, als hij maar geld van DUO kan lenen. Hij kiest voor psychologie, omdat dat hem nog wel aardig lijkt.

 Op Utrecht Centraal komt hij Twan tegen, als hij onderweg naar Amsterdam, waar hij zijn vriendin gaat helpen verhuizen, voor een vertraagde trein komt te staan. In de trein terug naar Nijmegen, die hij gelijk pakt als hij op Amsterdam Centraal is aangekomen, want hij denkt dat Eva wel boos zal zijn als hij uren te laat komt aankwakken, maakt hij het via WhatsApp uit met haar, iets wat hij eigenlijk al veel eerder had moeten doen. Hij zet een punt achter zijn leven in Nijmegen en verdwijnt via Twan in de krochten van het Amsterdamse nachtleven.

Twan verdient zijn brood met plaatjes draaien op dancefeesten en in zijn woonkamer die hij deelt met zijn huisgenoot Anne, een voor Victor perfecte vrouw die al snel zijn vriendin wordt, is er na elk feest een afterparty. In Amsterdam neemt Victor zijn eerste drugs, XTC, maar daar komen cocaïne, ketamine en GHB al vrij snel bij. De dingen die hij langs ziet komen en meemaakt gaan van kwaad tot erger. Elke keer als Victor zijn eigen grens voorbij lijkt te zijn gegaan, lost hij het op met een nieuwe lading drugs. Het hele boek door zit je te wachten tot het echt goed mis gaat, maar Victor weet van geen ophouden. 

Het boek heeft dan ook geen echt einde, geen clou. David Steenmeijer, een pas afgestudeerde 23-jarige psychologiestudent, beschrijft een decor waar hij zelf kind aan huis is, maar die volgens hem maar weinig in de literatuur beschreven wordt, terwijl het wel een groot onderdeel van veel studentenlevens vormt. Dit levert een gedetailleerde beschrijving van de dancescene op. Zelf heeft hij vooral positieve ervaringen met de scene, maar veel gebeurtenissen in het boek zijn wel gebaseerd op dingen die hij zelf voorbij heeft zien komen. Hij schrijft over de negatieve kanten van het nachtleven omdat die volgens hem interessanter zijn om over te schrijven en omdat dj’s, clubeigenaren en programmeurs zeer begrijpelijk alleen de positieve kanten van hun scene laten zien, waardoor het moeilijk is om een open en oprecht gesprek te voeren over de nare kanten van de dancescene (Kelderman, 2020). Het lezen van dit boek doet voelen alsof je zelf in de sensatie van het uitgaansleven verkeert, wat voor mij een prettige bijkomstigheid was toen ik het las tijdens de coronacrisis, maar laat je ook de donkere kanten van het nachtleven zien. 

Available at your local book store or online, starting from €9,99.

Bronnen

– Kelderman, L. (2020). David Steenmeijers debuutroman laat de donkere kanten van het nachtleven zien. Het Parool. Opgehaald op 6 mei 2020 van https://www.parool.nl/kunst-media/david-steenmeijers-debuutroman-laat-de-donkere-kant-van-het-nachtleven-zien~b82b47a4/
Lisanne van der Velden

Author Lisanne van der Velden

Lisanne van der Velden (1999) studies Clinical Psychology and is interested in the interaction between psychology and society.

More posts by Lisanne van der Velden