On the Basis of Sex is een dramafilm van regisseur Mimi Leder, gebaseerd op het leven van Ruth Bader Ginsburg. Ruth Bader Ginsburg is een Amerikaanse juriste die veel heeft betekend voor de vrouwenemancipatie in de Verenigde Staten. Zo heeft ze gestreden voor gelijke rechten van mannen en vrouwen, en steunde ze hen die abortus een recht vonden. Ze is een van de negen rechters van het Hooggerechtshof van de Verenigde Staten, de hoogste rechtsprekende instantie van het land. Zij is daarmee de tweede vrouw ooit in het Hooggerechtshof. In de VS beschouwt men haar als een ware heldin.
We volgen Ginsburg vanaf het begin van haar schoolcarrière tot de juriste die ze uiteindelijk wordt. Het verhaal begint als Ruth in 1956 op Harvard begint aan haar rechtenstudie. Van de vijfhonderd rechtenstudenten is Ruth een van de negen vrouwen. Hoewel vrouwen sinds een paar jaar worden toegelaten tot de opleiding is er nog een enorme ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Er zijn geen vrouwen-wc’s, Ruth krijgt nooit de beurt in het college en het hoofd van de opleiding laat duidelijk zijn terughoudendheid zien tegenover de vrouwen op de opleiding.
Het begin van de film schetst dus vooral een beeld van de situatie van vrouwen rond de jaren zestig. Hoewel er langzaam verandering in lijkt te komen, gaat dit maar traag. Vrouwen hebben bijvoorbeeld wel het recht om te studeren maar worden sterk benadeeld. Ook nu nog is dit een belangrijk thema dat nog steeds speelt in onze samenleving.
Naast haar benarde positie als vrouw in de samenleving zit het bij Ruth thuis ook niet mee. Haar man Martin, die op dat moment tweedejaars rechtenstudent op Harvard is, wordt doodziek waardoor ze ook zijn colleges volgt zodat hij alsnog z’n studie kan afronden. Toch slaagt Ruth erin om de beste van haar klas te worden, op zowel Harvard als Colombia University.
Het houdt niet op bij deze moeilijkheden. Als Ginsburg in 1971 is afgestudeerd en ze aan het begin van haar carrière staat komt ze maar niet aan een baan als advocate. ‘Er is vorig jaar al een vrouw aangenomen’, of ‘onze vrouwen worden jaloers’, krijgt ze te horen. Uiteindelijk krijgt ze een baan als lerares, dus niet als de juriste die ze wilde worden. Ruth verliest het doorzettingsvermogen dat ze had tijdens haar studie. De positie van vrouwen lijkt onveranderbaar. Dit verandert als Martin en zij op een case stuiten die haar carrière zou kunnen veranderen, en tevens het hele rechtssysteem.
In een wereld waar vrouwen moeten vechten voor gelijkheid zijn films als On the Basis of Sex van belang. De vrouw en haar achterstand lijken vast te zitten. Ondanks de diepte van deze put rijzen krachtige vrouwen opwaarts en hierbij nemen ze steeds meer vrouwen mee. Wat is de rol van zo’n krachtige vrouw en wat betekent zij voor de vrouwenemancipatie?
On the Basis of Sex is een inspirerende film die het verhaal laat zien van een vrouw die veel heeft betekend voor de emancipatie van vrouwen in de VS. Hoewel ze veel tegenslagen had in haar carrière heeft zij het ver weten te schoppen. Het is schrikbarend om te zien hoe groot de verschillen tussen mannen en vrouwen waren. Vooral als je beseft hoe kort geleden dit is. Het is een vermakelijk verhaal met een interessant onderwerp, maar wel duidelijk een ‘typische’ Amerikaanse dramafilm; hij gaat niet diep in op haar biografie of de historie van vrouwen in de VS. De film vertoont slechts een klein stukje uit haar leven vertolkt tot vermakelijk dramaverhaal. Wel kan de film interesse wekken in haar verhaal en de geschiedenis van vrouwenemancipatie in de VS. Voor diepgang in het onderwerp valt de documentaire RBG, die ook dit jaar is uitgekomen, aan te raden.
Regie: Mimi Leder
Deze film is nu te zien in de bioscoop.
On the Basis of Sex is een dramafilm van regisseur Mimi Leder, gebaseerd op het leven van Ruth Bader Ginsburg. Ruth Bader Ginsburg is een Amerikaanse juriste die veel heeft betekend voor de vrouwenemancipatie in de Verenigde Staten. Zo heeft ze gestreden voor gelijke rechten van mannen en vrouwen, en steunde ze hen die abortus een recht vonden. Ze is een van de negen rechters van het Hooggerechtshof van de Verenigde Staten, de hoogste rechtsprekende instantie van het land. Zij is daarmee de tweede vrouw ooit in het Hooggerechtshof. In de VS beschouwt men haar als een ware heldin.
We volgen Ginsburg vanaf het begin van haar schoolcarrière tot de juriste die ze uiteindelijk wordt. Het verhaal begint als Ruth in 1956 op Harvard begint aan haar rechtenstudie. Van de vijfhonderd rechtenstudenten is Ruth een van de negen vrouwen. Hoewel vrouwen sinds een paar jaar worden toegelaten tot de opleiding is er nog een enorme ongelijkheid tussen mannen en vrouwen. Er zijn geen vrouwen-wc’s, Ruth krijgt nooit de beurt in het college en het hoofd van de opleiding laat duidelijk zijn terughoudendheid zien tegenover de vrouwen op de opleiding.
Het begin van de film schetst dus vooral een beeld van de situatie van vrouwen rond de jaren zestig. Hoewel er langzaam verandering in lijkt te komen, gaat dit maar traag. Vrouwen hebben bijvoorbeeld wel het recht om te studeren maar worden sterk benadeeld. Ook nu nog is dit een belangrijk thema dat nog steeds speelt in onze samenleving.
Naast haar benarde positie als vrouw in de samenleving zit het bij Ruth thuis ook niet mee. Haar man Martin, die op dat moment tweedejaars rechtenstudent op Harvard is, wordt doodziek waardoor ze ook zijn colleges volgt zodat hij alsnog z’n studie kan afronden. Toch slaagt Ruth erin om de beste van haar klas te worden, op zowel Harvard als Colombia University.
Het houdt niet op bij deze moeilijkheden. Als Ginsburg in 1971 is afgestudeerd en ze aan het begin van haar carrière staat komt ze maar niet aan een baan als advocate. ‘Er is vorig jaar al een vrouw aangenomen’, of ‘onze vrouwen worden jaloers’, krijgt ze te horen. Uiteindelijk krijgt ze een baan als lerares, dus niet als de juriste die ze wilde worden. Ruth verliest het doorzettingsvermogen dat ze had tijdens haar studie. De positie van vrouwen lijkt onveranderbaar. Dit verandert als Martin en zij op een case stuiten die haar carrière zou kunnen veranderen, en tevens het hele rechtssysteem.
In een wereld waar vrouwen moeten vechten voor gelijkheid zijn films als On the Basis of Sex van belang. De vrouw en haar achterstand lijken vast te zitten. Ondanks de diepte van deze put rijzen krachtige vrouwen opwaarts en hierbij nemen ze steeds meer vrouwen mee. Wat is de rol van zo’n krachtige vrouw en wat betekent zij voor de vrouwenemancipatie?
On the Basis of Sex is een inspirerende film die het verhaal laat zien van een vrouw die veel heeft betekend voor de emancipatie van vrouwen in de VS. Hoewel ze veel tegenslagen had in haar carrière heeft zij het ver weten te schoppen. Het is schrikbarend om te zien hoe groot de verschillen tussen mannen en vrouwen waren. Vooral als je beseft hoe kort geleden dit is. Het is een vermakelijk verhaal met een interessant onderwerp, maar wel duidelijk een ‘typische’ Amerikaanse dramafilm; hij gaat niet diep in op haar biografie of de historie van vrouwen in de VS. De film vertoont slechts een klein stukje uit haar leven vertolkt tot vermakelijk dramaverhaal. Wel kan de film interesse wekken in haar verhaal en de geschiedenis van vrouwenemancipatie in de VS. Voor diepgang in het onderwerp valt de documentaire RBG, die ook dit jaar is uitgekomen, aan te raden.
Regie: Mimi Leder
Deze film is nu te zien in de bioscoop.